Giveaways; tegenwoordig kun je er niet omheen op Facebook en Instagram. Ze vliegen om je oren. Giveaways worden vaak gebruikt als groeistrategie maar het is natuurlijk wel belangrijk om het op de juiste manier en social proof te organiseren.
Wat raden we aan en wat niet?
Volgens de algemene Facebook- en Instagramvoorwaarden mag je geen functies gebruiken in wedstrijden:
- Share-functie: “Deel deze pagina en win!” of andere “Like, Share & Win” acties zijn niet toegestaan.
- Deelnemers vragen om zichzelf te taggen in een foto (van vb. de te winnen prijs) waar ze zelf niet opstaan.
- Deelnemers vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten.
Wanneer je dit wel doet kan het zijn dat Facebook en Instagram je giveaway zullen afstraffen of je account schaden. En hier staat niemand voor te springen.
Wat wel mag is deelnemers vragen:
- te reageren op geposte berichten of foto’s,
- je bedrijf te taggen in fans hun foto’s of berichten,
- iets te posten op jouw pagina.
Daarom sommen wij 3 belangrijke tips op zodat jij je giveaway tot een succesvol einde kan brengen.
1. Bepaal het doel van je giveaway
Voor je een giveaway organiseert is het belangrijk te weten wat je wenst te bereiken.
- Wil je een nieuw product promoten?
- Wil je meer traffic naar je website genereren?
- Wil je e-mailadressen verzamelen?
2. Geef een relevante prijs weg
Stel je altijd in de plaats van je fans. Zou jij het de moeite om aan je giveaway deel te nemen? Zorg ervoor dat je prijs aansluit bij de verlangens van je doelgroep en klanten. Wat zou je doelgroep graag winnen en waar zou zij/hij moeite voor doen?
3. Keep it simple
Maak je giveaway niet te moeilijk. Wanneer je teveel acties vraagt aan je doelgroep is het mogelijk dat je potentiële deelnemers verliest. Hou het dus eenvoudig.
Voorbeelden toegelaten win-acties:
- “De meest originele foto wint”,
- “Diegene die de wedstrijd- en schiftingsvraag correct beantwoordt wint”,
- “De eerste 5 die het juiste antwoord geven winnen”.