Het is geen geheim dat TikTok één van de meest populaire sociale media platformen is die er op dit moment zijn. Wanneer je als retailer wilt beginnen met adverteren op TikTok, ben je bij ons aan het juiste adres.
Misschien denk je nu: ‘Klinkt leuk, maar wat is er allemaal mogelijk op dit platform? Welke resultaten kan ik ongeveer verwachten? Kan ik bestaand advertentiemateriaal gebruiken op TikTok?’. In deze blog vertellen we je er graag alles over.
Soorten TikTok advertenties
Je kent waarschijnlijk de populaire TikTok-challenges- en dansjes wel maar er zijn meer verschillende types content die trending zijn. Deze trends zijn perfect om, als retailer, op in te spelen.
1. In-Feed video
In-Feed Video’s zijn video-advertenties die voorbijkomen op je tijdlijn. De tijdlijn van TikTok wordt ook wel de ‘For You Page’ genoemd. Dit is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok. Ze lijken namelijk het meest op gewone TikToks. Het enige verschil is dat je een doorklikbutton naar je website, app of sociale media kanaal kunt toevoegen.
2. Tile Experiences
Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Zo verschijnen er onderaan je video extra tegels waar je producten in kunt taggen en een knop kan voorzien zodat gebruikers kunnen doorklikken naar je website.
3. Brand Takeover
Deze advertentie komt als eerste tevoorschijn wanneer iemand de app opent. Dit kan een gifje of een video van 3 à 5 seconden zijn die door linkt naar je website. Dit is een type advertentie die je niet kunt overslaan. Adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie (branche). Dit betekent dat maar één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen. Gedurende die 24 uur heb je dus geen concurrentie.
4. TopView
Een TopView lijkt op een Brand Takeover. Het grote verschil is dat een TopView eruitziet als een In-Feed Video. Daarnaast kun je langere video’s plaatsen dan wanneer je voor een Brand Takeover kiest.
Wat brengt adverteren op TikTok op?
Het voordeel is dat er nog niet veel adverteerders actief zijn op het platform. Minder dan 4% gebruikt TikTok in hun marketingstrategie. Dat betekent dat er minder concurrentie is.
Daarnaast heeft de app op dit moment een engagement rate van 29%. Dit is veel hoger dan bijvoorbeeld op Instagram (5-10%). Maar ook resultaten als CTR’s (Click Through Rate), CPM’s (Click Per 1000 impressions) en CPV’s (kosten per weergave) op TikTok doen je versteld staan.
Extra tip van ons
De TikTokker verwacht dat je als merk óók TikToks maakt en geen gepolijste advertenties. Je moet je merk in trends verwerken en ervoor zorgen dat die elementen met elkaar verweven zijn. In feite mag het niet opvallen dat je adverteert op TikTok. Op TikTok gaat het niet om de perfecte video maken maar om je persoonlijkheid te tonen.