Volg ons

Het draait om meer dan alleen maar likes, volgers, connecties… op sociale media

Sociale media zijn meer dan alleen likes; focus op echte betrokkenheid en gebruik data om je strategie te verbeteren.

Sociale media is niet meer weg te denken op vandaag. Het maakt deel uit van de dagelijkse marketingactiviteiten. Bedrijven zijn overtuigd van de kracht van social media maar velen beginnen er vaak onbezonnen aan.

Het valt me op dat bedrijven denken in hun opzet geslaagd te zijn wanneer hun Facebookpagina enorm veel likes haalt, ze op Twitter veel volgers hebben of wanneer ze gigantisch veel contacten op LinkedIn hebben…  Maar wat wil je daaruit halen? Wat heb je aan deze fans, volgers, contacten?

Het draait om meer dan alleen maar likes, volgers, connecties… Veel likes halen uit wedstrijden bijvoorbeeld leveren niet altijd de kwalitatieve fans op die u wenst om uw merk/winkel/vereniging/bedrijf uit te dragen.

Social media zet u in om, onder andere, jouw (huidige of potentiële) klanten beter te leren kennen en zo uw aanbod af te stellen op hun behoeften. Stel u zelf de volgende vragen:

  • Is er interactie op uw pagina?
  • Stellen likers spontaan vragen of reageren ze op bepaalde posts?
  • Nemen ze contact met u op via social media?
  • Houdt u rekening met de wensen van uw community?
  • Bereikt u meer bezoekers op uw website?
  • Haalt u meer verkopen uit uw webshop?
  • Leidt dit tot meer traffic naar uw fysieke winkel/bedrijf?
  • Vond u reeds uw ambassadeurs?
  • Deelt uw community spontaan uw posts? (bevorderen mond-tot-mond reclame)

 

Een voorbeeld met betrekking tot “engagement van uw fans bevorderen” vond ik bij een lokale designer in Waregem.  Ik las op de Facebookpagina van Laurence Devallez Jewelery:  “Plaats een hartje bij de coverfoto die u verkiest”. Om haar nieuwe collectie herfst 2013 in beeld te brengen organiseerde ze een fotoshoot. Om de finale coverfoto te selecteren liet ze haar community kiezen uit 2 foto’s wat leidde tot enorm veel interactie en dynamiek op haar pagina. Dit is bevorderlijk voor uw merk.

Haal meer uit uw Facebook- , Twitter- , LinkedIn- , Pinterest-, … pagina dan wat u op vandaag doet en analyseer de data om zo nuttige informatie van uw community te ontvangen. Werk naar een minimale interactie met fans, kijk hoeveel reacties u op uw posts verkrijgt, bevorder engagement van uw fans, zorg via deze weg voor meer bezoekers op uw website…

Start met uzelf de vraag te stellen: “Wat wil ik eruit halen?” Social media is een onderdeel van uw globale marketingstrategie en zou een synergie moeten vormen tussen on-en offline communicatie om zo naar een hoger niveau te stappen.

Andere tips & tricks

Social media is een essentieel onderdeel van communicatie en marketing bij bedrijven, maar denk jij ook na over de safety?
Bescherm je kinderen op Instagram met onze tips
6 tips om je organische content op LinkedIn beter te laten scoren
Optimaliseer sociale media: gebruik zoekwoorden, hashtags, en locatie-tags. Maak how-to-video's voor betere zichtbaarheid.
Deel afwisselende content, gebruik beelden en tags, post tijdens kantooruren, en wees consistent op LinkedIn.
Sociale media tips van Ellen Dupont: Wees consistent, authentiek en divers om een betrokken online community te bouwen.
Canva updates: Magic Write for AI text, Draw for sketching, Magic Eraser for edits, animations, and Brand Hub for management.
ChatGPT: Snel en veelzijdig, maar beperkt in creativiteit en fouten. Menselijke input blijft nodig.
Contenttips: Gebruik diverse content, haak in op themadagen, verspreid op kanalen, blijf authentiek, betrek je publiek.
In 2023 domineren videotrends als korte video's, live shoppen, educatie, en AR-filters voor meer betrokkenheid.

Voorstel op maat

Vul onderstaand formulier in om een voorstel op maat aan te vragen. Selecteer de diensten die je denkt nodig te hebben en wij zorgen ervoor dat je binnen 48 uur een gedetailleerd voorstel ontvangt. Wens je meer te weten over onze aanpak? Lees meer over ons.

Ik heb interesse in de volgende diensten:*