In de moderne digitale wereld is een sterke online aanwezigheid cruciaal voor elk bedrijf. Potentiële klanten zoeken vaak online naar producten en diensten, en bij het vergelijken van bedrijven kiezen ze doorgaans voor degene met de meeste positieve reviews. Daarom is het van groot belang dat jouw Google Mijn Bedrijf-profiel unieke en relevante informatie bevat, evenals positieve en inhoudelijke reviews om nieuwe klanten te overtuigen.
Een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf-profiel heeft namelijk een aanzienlijke invloed op je prestaties, zichtbaarheid en Google Seller Ratings (GSR).
Reviews zijn digitale mond-tot-mondreclame
Positieve reviews dragen bij tot vertrouwen van potentiële klanten en worden beschouwd als de moderne mond-tot-mondreclame.
De hamvraag: is kwantiteit of kwaliteit belangrijker? Het antwoord is: beide. Hoe meer reviews je hebt, hoe beter je scoort en je zichtbaarheid vergroot. Het vereiste aantal reviews kan variëren per bedrijf. Volgens de richtlijnen van Google komen de meeste verkopers in aanmerking voor een beoordeling nadat er minimaal 100 geschikte reviews uit de afgelopen 12 maanden zijn verzameld.
Echter, mogen we de negatieve reviews niet uit oog verliezen want deze kunnen je GSR (Google Search Ratings) beïnvloeden, evenals de prestaties van je bedrijf. Klanten vertrouwen bedrijven minder snel als er negatieve feedback is. Maar het effectief reageren op negatieve feedback kan positief impact hebben.
De inhoud van een review is ook van belang; een review met brede, positieve en informatieve inhoud zal meer vertrouwen wekken bij potentiële klanten en bijgevolg een positieve impact op je Google Seller Rating hebben.
Hoeveel reviews moet je bedrijf ontvangen?
Het aantal reviews dat een bedrijf nodig heeft, varieert afhankelijk van factoren zoals bedrijfsgrootte en sector. Een restaurant moet bijvoorbeeld meer recensies hebben dan een makelaarskantoor. Een groot bedrijf heeft over het algemeen meer reviews nodig dan een klein lokaal bedrijf. We moeten altijd streven naar een zo hoog mogelijk aantal positieve reviews. Maar als we toch een specifiek aantal moeten noemen, wordt over het algemeen aanbevolen om minstens 10 positieve recensies te hebben.
Gemiddeld hebben bedrijven echter zo’n 30 tot 40 positieve recensies nodig om hun beoordeling met één ster te verhogen. Vergeet niet dat deze aantallen kunnen variëren zoals het huidig aantal beoordelingen en de algehele kwaliteit van de ontvangen recensies (niet enkel sterren maar ook tekst).
Kortom, hoe meer positieve reviews hoe beter voor je ranking in Google.
Hoe kun je meer reviews verzamelen?
- Underpromise, overdeliver voor een optimale klantentevredenheid.
- Integreer ‘reviews vragen’ in je bedrijfsprocessen.
- Vraag je klanten om feedback en herinner hen eraan om een recensie te schrijven.
- Reageer altijd op de reviews; zowel positief als negatief.
Conclusie
Tot slot hebben reviews een impact op:
- je online vindbaarheid,
- je GSR,
- je ranking in Google.
We duimen voor je succes!