Neen, steek je rekenmachine weg. Complexe wiskundige formules moeten niet opgelost worden om het algoritme van Instagram te begrijpen. We leggen het algoritme graag voor je uit zodat je altijd zichtbaar bent.
Van chronologisch naar algoritmisch
Het eerste dat je moet weten is dat vroeger de feed van Instagram chronologisch was. Dat betekent dat de meest recente posts helemaal bovenaan stonden van de gebruikers die je volgde. Hoe verder je naar beneden scrolde, hoe ouder de posts werden.
Nu is dat helemaal veranderd. De posts die de grootste kans hebben dat je interesse hebt in de inhoud staan bovenaan. En hoe verder je naar beneden scrolt, hoe lager de kans dat je interesse hebt in de inhoud. Het is daarom moeilijker geworden voor jou als retailer om bovenaan de feed te staan. Je concurreert met de vrienden en familie van je volgers, daarvan win je niet zomaar.
It’s not you, it’s them
Het algoritme beslist zelf welke content ze bovenaan in de feed vertonen. Ze baseren zich daarop op het gedrag van je volgers. Als je je afvraagt: “Hoe kan ik dan bovenaan in de feed staan bij mijn volgers?” ben je op het juiste spoor.
Zoals we vermeldden is de feed van je volgers afhankelijk van hun eigen gedrag. Als retailer moet je dus inspelen op hun gedrag, je moet ze “manipuleren”. Daarmee bedoelen we dat je content moet creëren waarvan ze stoppen (liken, delen of een opmerking achterlaten) en daarna op zoek gaan naar de sector waarin je handelt.
De artificiële intelligentie achter het algoritme ziet dan dat ze die specifieke content interessant vinden. Vervolgens toont Instagram content eerst gerelateerd aan jouw content dat de aandacht trok van je volgers.
Daarnaast zijn er nog enkele factoren.
1. De actualiteit van een post
Als je post veel te oud, is het niet meer relevant voor je volgers. Het algoritme ziet het dan niet als interessante content om te tonen aan je volgers. (Tenzij veel mensen gestopt zijn bij een post)
2. Je relatie tot je volgers
Het algoritme maakt inschattingen of je een familielid, een vriend … bent. Het doet dit op basis van interactie. Denk hierbij aan consistent je verhaal opendoen, vaak een tag krijgen, berichten uitwisselen … Hoe dichter je met een persoon bent, hoe meer content je van hem zal zien.
3. Hoe vaak je volgers Instagram browsen en opendoen
Instagram wilt je altijd de meest relevante en recente posts tonen. Bij een lange sessie op Instagram zag je meestal alle interessante posts al. Daarom dat Instagram je dan oudere, mindere interessante posts toont. Instagram kan niet anders.
4. Het aantal gebruikers dat je volgers volgen
Ben je zelf iemand die veel gebruikers volgt? Dan merkte je het zelf waarschijnlijk al op. Je ziet minder content van alle gebruikers dat je volgt. Wanneer je weinig gebruikers volgt dan zie je vaker de content van de gebruikers dat je volgt.