Influencer-marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij je probeert om met behulp van invloedrijke mensen (zij die veel volgers hebben en veel engagement), de zogeheten influencers, je potentiële klanten te beïnvloeden.
Influencers zijn de content-creators van nu. Door hun behendigheid en connectie met hun doelgroep maken ze in een handomdraai content van hoge kwaliteit. Door samen te werken met influencers maak je je merk gewild en boek je meer resultaat. Influencers gaan voor je aan de slag en maken originele en creatieve content.
De kennis en creativiteit van deze content-creators is iets waar je doelgroep op vertrouwt. Deze relaties zijn dus vooral gebaseerd op authenticiteit en vertrouwen. Influencers hebben een trouwe groep volgers die de interesses van de influencers delen en geloven in alles wat de influencer doet. Daarom vinden ze het meestal niet erg als de influencers wordt betaald om producten en diensten aan te bevelen. De content wordt gedeeld op social media kanalen van jouw keuze.
Feiten:
• 74% van de mensen wordt bij een aankoop beïnvloed door social media,
• 81% van de mensen wordt beïnvloed door hun vrienden bij een beslissing om een aankoop te doen,
• 31% van de internetaankopen worden beïnvloed door blogs/bloggers (influencers).
De meeste retailers kiezen ervoor om met de grootste influencers te werken maar als je een lokale retailer bent, wil je alleen mensen in jouw regio aantrekken of heb je misschien niet het budget voor een bekende influencer. Lokale influencers zijn krachtig voor lokale retailers omdat ze volgers hebben die zich in jouw omgeving bevinden en mogelijk potentiële klanten zijn. Maar net zo belangrijk is dat ze een kleiner aantal volgers hebben en dat betekent dat ze waarschijnlijk een klein bedrag in rekening brengen om jouw bedrijf te promoten. Ook hebben ze vaak meer interactie met hun publiek, en dus een nauwere band met hun volgers hebben. In veel gevallen betekent dit dat ze hun volgers meer beïnvloeden door hun aanbevelingen.
Koudwatervrees voor kleine of lokale influencers is dus niet nodig. Want zelfs iemand met 1.000 volgers kan een enorme impact hebben als ze 5 van hun fans kunnen overtuigen om in jouw winkel te shoppen.