Wat is een hashtag?
Een hashtag kun je definiëren als een term of een verzameling van termen die gebruikt worden na het #-symbool. In technische termen is het een soort metadata-tag (#blog, #socialmedia, #content). Hashtags zijn op de meeste socialmedia-platforms te vinden en vooral op Facebook, Twitter en Instagram. Mensen gebruiken ze om inhoud met een specifiek thema of onderwerp te categoriseren en te vinden. 71% van de socialmedia-gebruikers past hashtags toe.
Onze ervaring
Wij ervaren dat merendeels de hashtag-marketing nogal onderschatten. Ook al heb je een groot aantal volgers op social media, het is niet altijd even gemakkelijk om ze met elkaar in contact te laten komen en een community te laten vormen. Maar de juiste hashtags gebruiken op social media kan juist een wereld van verschil maken in de betrokkenheid van je doelgroep. Wij raden dan ook aan om altijd hashtags toe te voegen aan je posts om je vindbaarheid te vergroten. Zo bereik je mensen die je niet volgen en kun je je product en/of dienst beter op de markt brengen.
Creëer bijvoorbeeld een brand hashtag (zoals #onlineed). Je merk is exclusief dus maak een hashtag waar alleen je bedrijf gebruikt van kan maken. Dit zal je publiek in staat stellen om de hashtag te gebruiken als ze met je in contact willen komen via social media.
Wil je relevante hashtags ontdekken voor je bericht? Ga dan op onderzoek uit. De simpelste manier is om in de Instagram zoekfunctie op ‘tags’ te klikken en vervolgens een hashtag in te typen. Je krijgt dan ook gerelateerde hashtags te zien en de mate waarin ze gebruikt worden. Met externe tools kun je de keuze ook makkelijker maken. Je kunt bijvoorbeeld Hashtagify, All Hashtag of Seekmetrics gebruiken.