Je kan er niet naast kijken: emoticons zijn echt overal aanwezig. Niet alleen op sociale media maar ook in sms’jes tot zelfs in e-mails. Het is een vorm van non-verbale communicatie die je kan meegeven zonder dat je elkaar echt hoeft te zien. Emoji’s versterken niet enkel privégesprekken maar kunnen ook de boodschap van je bedrijf of merk extra in de verf zetten.
Emoticons zijn populairder dan ooit. Emojis grijpen de aandacht en verduidelijken of versterken de boodschap die je wil overbrengen. Als je iets wilt over brengen met een tekst is de tone of voice erg belangrijk. Je loopt dan ook al snel het gevaar dat de ontvanger van de boodschap de tone of voice niet oppikt en de boodschap vervolgens heel anders opvat.
Op het internet zie je geen gezichten en is het dus ook lastiger om te weten met welke emotie de boodschap bedoeld is. Hier schiet de emoticon te hulp. Bovendien maken ze je bedrijf menselijker want mensen reageren op dezelfde manier op emojis als op menselijke gezichten in levende lijve. Ze geven je bedrijf persoonlijkheid want ze delen gevoelens, nuances, wensen, frustraties en gedrag met anderen. Emojis zijn ook gewoon leuk natuurlijk en zorgen voor genot en vermaak!