Kort gezegd is product tagging producten aan content op sociale media kanalen koppelen, zoals Instagram en Facebook. Het sociale media kanaal heeft deze functionaliteit gelanceerd om een seamless experience te creëren voor de gebruikers, van post tot aankoop. De gebruiker kan direct doorklikken naar het product in de webshop. Op deze manier hoeft hij de app niet te verlaten en is een aankoop doen sneller en makkelijker.
De Instagram en Facebook-gebruiker bezoekt dus eigenlijk de webshop binnen de app. Het is verstandig om het aantal stappen van de consument binnen de customer journey richting de aankoop te minimaliseren. Zo verklein je de kans op afhaken van de consument.
Stel je voor: een Instagram-gebruiker ziet in je tijdlijn een mooi product staan en wil dit graag kopen. Als het product niet getagd is, moet de gebruiker eerst de app verlaten om vervolgens de hele webshop te doorzoeken naar het product. Een gemiste kans voor beide partijen.
Mocht je geen webshop hebben, kan je i.p.v te linken naar je webshop, linken naar je Messenger. Wanneer je bezoekers het product graag willen aankopen kunnen ze dit doen door op de knop ‘Chatbericht’ onderaan het product te klikken. Hierdoor komen ze rechtstreeks in contact met je bedrijf via een Messenger-gesprek en kunnen ze zo alsnog meer informatie vragen over het artikel of zelfs het artikel via deze weg aankopen. Let wel! Dit is tot nu toe enkel mogelijk via Facebook. Op Instagram kan je geen producten taggen als je geen webshop hebt.