Volg ons

Tip #9: vermijd clickbait op sociale media

\Clickbait trekt met valse beloftes en verstoort Facebooks feed. Gebruik duidelijke, aantrekkelijke titels.

Wat is clickbait?

Clickbait is door middel van spectaculaire koppen de aandacht van de lezer trekken en vervolgens de belofte niet waarmaken: het achterliggende bericht is helemaal niet zo leuk, informatief, schandalig of opzienbarend als de kop suggereert.

Sinds 2014 onderneemt Facebook stappen om clickbait incidenten op haar platform te verminderen. Maar waarom? Facebook heeft een hekel aan clickbait-berichten omdat deze volgens Facebook andere Facebookberichten in de weg staan op de tijdlijn zoals die van vrienden en pagina’s waar mensen echt om geven. Maar hoe bepaalt Facebook wat een clickbait bericht is?

Enerzijds kijkt Facebook naar hoe lang mensen tijd spenderen om het artikel buiten Facebook te lezen. Wanneer mensen klikken op een link en een relatief lange tijd besteden aan het lezen dan is dat een teken dat het artikel waardevol is. Als mensen klikken en gelijk terugkomen naar Facebook dan suggereert dit dat zij niet vonden waar zij naar op zoek waren. Ondertussen heeft Facebook verschillende updates doorgevoerd om clickbait nog beter te herkennen en kijkt het naar meer kenmerken dan hierboven weergegeven.

 

Onze ervaring:

Wij adviseren om aanlokkelijke titels te schrijven waarin volgende magische woorden in verwerkt zijn. Zoals:

  • Magnetische woorden: fouten, gebaren, blunders, geheimen, mythes, waarheid,
  • Magische cijfers: 10 tips, 7 problemen, 5 oplossingen…,
  • Duidelijke probleemstelling: om hoofdpijn te vermijden
  • Ultiem voordeel: hoofdpijn vrij,
  • Levenstijl en/of statistieken: zieke mensen met clusterhoofdpijnen

Andere tips & tricks

Social media is een essentieel onderdeel van communicatie en marketing bij bedrijven, maar denk jij ook na over de safety?
Optimaliseer sociale media: gebruik zoekwoorden, hashtags, en locatie-tags. Maak how-to-video's voor betere zichtbaarheid.
Sociale media tips van Ellen Dupont: Wees consistent, authentiek en divers om een betrokken online community te bouwen.
ChatGPT: Snel en veelzijdig, maar beperkt in creativiteit en fouten. Menselijke input blijft nodig.
Contenttips: Gebruik diverse content, haak in op themadagen, verspreid op kanalen, blijf authentiek, betrek je publiek.
Duplicate content schaadt SEO. Gebruik unieke content, titels, en URL's voor betere vindbaarheid.
Deel authentieke content voor meer vertrouwen en betrokkenheid. Focus op persoonlijke en eerlijke posts voor klantloyaliteit.
Live shopping groeit: verkoop via TikTok en Instagram voor meer vertrouwen en klantinteractie.
Scanbare teksten: Opvallende koppen, kern eerst, lijstjes, witruimte, actief schrijven, cijfers, sterke CTA.
Canva vervangt Photoshop: gebruiksvriendelijk, betaalbaar, veel templates, ideaal voor snelle ontwerpen.

Voorstel op maat

Vul onderstaand formulier in om een voorstel op maat aan te vragen. Selecteer de diensten die je denkt nodig te hebben en wij zorgen ervoor dat je binnen 48 uur een gedetailleerd voorstel ontvangt. Wens je meer te weten over onze aanpak? Lees meer over ons.

Ik heb interesse in de volgende diensten:*