Volg ons

Facebook scherpt advertentiebeleid aan

Facebook scherpt advertentiebeleid aan

Facebook beschermt privacy met strengere advertentieregels en beperkingen vanaf 7 december 2021.

Facebook zet de privacy van hun gebruikers steeds voorop. Dit alles heeft natuurlijk wel gevolgen voor adverteerders. Het advertentiebeleid van Facebook werd recent opnieuw aangescherpt. Wat nu juist verandert, wat wel en niet mag, lees je in deze blog.

Speciale advertentiecategorieën om discriminatie tegen te gaan

Vanaf 7 december 2021 moeten adverteerders die advertenties voor huisvesting (vastgoed), werkgelegenheid (vacatures) of kredieten en leningen instellen, aangeven dat deze advertenties tot ‘een speciale advertentiecategorie’ behoren waarbij je aan strenge eisen moet voldoen.

Advertenties in deze categorieën mogen niet discrimineren op basis van bepaalde persoonlijke eigenschappen zoals:

  • nationaliteit, etniciteit, afkomst, religie,
  • leeftijd,
  • geslacht,
  • burgerlijke staat,
  • bepaalde interesses,
  • beperking of medische/genetische aandoening.

 

Dit alles heeft dus gevolgen voor de opties die beschikbaar zijn voor doelgroeptargeting. Leeftijd staat vast op 18-65 jaar en kan je niet wijzigen. Ook kan je alleen alle geslachten targeten. Daarnaast is de meeste interessetargeting niet beschikbaar en is locatietargeting beperkt.

Facebook zegt dat discriminatie verboden is maar je advertenties wel mag targeten op een bepaalde doelgroep op basis van bekende interesses die aansluiten bij het product of de service waarvoor je adverteert.

Special ad audience

Vaak adverteren gebruikers ook op remarketing doelgroepen of vergelijkbare doelgroepen. Ook deze worden vervangen door ‘special ad audience’.

Het verschil? Special ad audience is een doelgroep gecreëerd op basis van overeenkomsten in online gedrag en activiteit maar niet op leeftijd, geslacht, postcode of andere vergelijkbare categorieën.

Directe vragen uit den boze

Wij merken steeds meer dat advertenties, waarin je directe vragen aan je doelgroep stelt, worden afgekeurd. Dit is volgens Facebook iemands zijn privacy schenden, die zij juist willen beschermen. Daarnaast mag je ook niet meer inspelen op persoonlijke kenmerken van je doelgroep. Vooral gezondheidsonderwerpen zijn hierbij gevoelig.

Om een voorbeeld te geven:  ‘Heb jij last van haaruitval?’ mag niet meer. ‘Weet jij wat de voordelen van een haarstuk zijn?’ wordt wel geaccepteerd. Het zijn soms subtiele tekstverschillen die ervoor zorgen dat een advertentie wel of niet wordt goedgekeurd.

Wanneer je niet voldoet aan de nieuwe regels hierboven vermeld, zullen je advertenties afgekeurd en niet uitgevoerd worden door Facebook. Zoals wij het altijd zeggen: “Facebook heeft altijd de macht. Voldoe je niet aan hun richtlijnen, word je afgestraft.”

Gerelateerd nieuws

Social media-advertising verandert: geen third-party cookies, AI-targeting, authentieke content, korte video's, TikTok-groei.
Facebook blijft relevant in 2024 met trends in privacy, AI, groepen, videocontent, en social commerce.
Meta lanceert Reels voor Facebook: korte video's met muziek, effecten, en remix-opties.
De dalende Facebook-bereik vraagt om een aangepaste strategie: gerichte ads, relevante content en geïntegreerde marketing.

Voorstel op maat

Vul onderstaand formulier in om een voorstel op maat aan te vragen. Selecteer de diensten die je denkt nodig te hebben en wij zorgen ervoor dat je binnen 48 uur een gedetailleerd voorstel ontvangt. Wens je meer te weten over onze aanpak? Lees meer over ons.

Ik heb interesse in de volgende diensten:*