09 245 95 36        ellen.dupont@onlineed.be    Volg ons op:             

Nieuwsbrief

8 waardevolle tips om wervend te schrijven

30 augustus 2024

U bent hier

Dagelijks wordt je doelgroep overspoelt met posts, blogs en nieuwsbrieven. Daarom is het van groot belang om teksten te schrijven die de aandacht van je doelgroep vasthouden. Maar hoe doe je dat?

Copywriting is een proces waarbij je je doelgroep overtuigt om te lezen en tot actie aanzet. Het is belangrijk om je teksten kort en bondig te houden, met relevante informatie, omdat mensen vaak scannen en lange teksten hen kunnen afleiden.

Copywriting kun je leren; het is een gereedschapskist voor jouw schrijftaal. Hier zijn 8 tips om het meeste uit dit proces te halen.

 

Tip 1: ken je doelgroep

Het is essentieel om je doelgroep goed te kennen. Pas je tekst aan op basis van je doelgroep. Stel je jezelf deze vragen om je doelgroep beter te begrijpen:

  • Kent je doelgroep je merk al?
  • Wat willen ze weten?
  • Welke vragen of bezorgheden hebben ze?
  • Lezen ze je tekst op een groot of klein scherm? (Veel e-mails worden op smartphones gelezen, dus houd je tekst kort.)

Bedenk een persona en stel jezelf voor dat je voor deze persoon schrijft. Dit helpt je tekst af te stemmen op de juiste lezer.

 

Tip 2:  ken je kanaal en begrijp het medium 

Verschillende kanalen vragen om verschillende benaderingen. Hier zijn een paar opmerkingen voor verschillende kanalen en mediums.

  • Website: Hou er rekening mee dat mensen geen lange paragrafen aankunnen dus houd je tekst boeiend en simpel.
  • Blog: Gebruik aantrekkelijke titels, links en buttons. Som je tekst op en gebruik vetgedrukte woorden om de aandacht van de lezer te houden. Lijstjes van 3, 5, 7 werken beter.
    • Vermijd kleurrijke tekst.
    • Onderstreep alleen links.
    • Maak concrete, prikkelende knoppen.
    • Vermijd “klik hier”, “meer weten”, “meer lezen”. Gebruik in plaats daarvan specifieke instructies zoals ”zo vraag je een asbestattest aan”.
  • Mailing: Mensen lezen vaak op mobiel. Voor een hogere CTR, voeg 3-4 links naar verschillende landingspagina’s toe in je nieuwsbrief. Gebruik alleen emoji’s als ze bij je merk passen. Vraag jezelf af: “Zou ik deze nieuwsbrief openen?”

 

Tip 3: houd je taalgebruik eenvoudig

Je doelgroep bestaat uit mensen met diverse achtergronden. Gebruik daarom eenvoudige taal voor betere verstaanbaarheid en hogere betrokkenheid. Eenvoudige taal helpt ook bij SEO, omdat zoekwoorden makkelijker worden opgepikt door zoekmachines. 

Vermijd complexe constructies en ouderwetse woorden zoals “dientengevolge” en “middels”. Vervang ze door “sinds” en “door”.

 

Tip 4: schrap ballast

Lange teksten met onnodige worden, zinnen langer dan 2 regels en herhalingen kunnen de lezer afremmen.

Kies voor korte woorden, schrijf korte alinea’s en houd de lezer gefocust. Vermijd passieve zinnen en begin zinnen met actieve werkwoorden.

 

Tip 5: kies volle taal

Woorden hebben een grote impact op je tekst en kunnen deze vlotter of juist onleesbaar maken. Kies daarom voor volle woorden die een duidelijk beeld schetsen en vermijd holle woorden die weinig zeggingskracht  hebben. Hier zijn enkele voorbeelden en richtlijnen.

Kies voor volle woorden die je doelgroep begrijpt.

  • Volle woorden: ”betrouwbaar”, “uitdagend”, “krachtig”
  • Holle woorden: “goed”, “mooi”, “leuk”

 

Tip 6: benoem de voordelen

Laat je lezer zien dat het onderwerp van je tekst voordelen heeft. Dit motiveert je doelgroep om verder te lezen. Stel dat je schrijft over 'Plan je dag de avond van tevoren'. Benadruk dan de voordelen zoals: 

  • Het verhoogt je productiviteit.
  • Het is goed voor de tijdbeheer.
  • Het vermindert stress.
  • Het verbetert slaapkwaliteit.

 

Tip 7: let op je tone of voice 

De tone of voice van je merk is van groot belang in copywriting. Het bepaalt hoe je merk communiceert en helpt om een connectie te maken met je lezers. Kies heel bewust ‘u’ of ‘je’ en ‘wij’ of ‘ons’ voor persoonlijke aanspreking. Gebruik zoveel mogelijk positieve woorden en vermijd negatieve woorden zoals “niet”, “jammer” en “fout”. 

Vervang bijvoorbeeld ”vergeet niet om tijdig te bestellen” door “bestel voor 16 april”.

 

Tip 8: kietel hun hersenen

Mensen nemen beslissingen op basis van intuïtie en rationale overwegingen. Je kunt iemand overtuigen met zes principes:

  • Wederkerigheid
  • Sociale bewijskracht
  • Schaarste
  • Autoriteit
  • Consistentie
  • Sympathie

Voor een beter copywritingproces raden we je aan deze 8 tips te volgen. Veel succes!

Volg onze laatste updates via FacebookInstagramLinkedIn en/of Google My Business of schrijf je in op onze nieuwsbrief om steeds als eerste op de hoogte te blijven.

 

CONTACTEER ONS

 

 

Over ONLINE ED

ONLINE ED is een conversation center, opgericht in april 2013. Wij helpen jou om de online conversatie met je huidige en potentiële klanten te voeren.

Wij zijn gespecialiseerd in online communicatie die in jouw opdracht de online conversatie met je potentiële en huidige klanten en andere belanghebbenden voert.

Meer weten...

 

Contacteer ons

Godveerdegemstraat 101
9620 Zottegem

Google maps

09 245 95 36

Officiële partner van Teamleader en Someflex


Volg ons op

  •