De invoering van de GDPR, de negatieve nieuwsberichten omtrent online bedreigingen jaagt de mensen de stuipen op het lijf. Weet dat het niet alleen kommer en kwel is maar het ook voordelen biedt.
De General Data Protection Regulation, of in het Nederlands, Algemene Verordening van de Gegevensbescherming, werd in het leven geroepen om mensen bewuster te maken over de gegevens die zij dagelijks online verstrekken.
Veilig online is zeker en vast prioriteit maar de eerste stap is nog veel belangrijker: denk na over welke gegevens u allemaal online verstrekt (one step ahead). Er zijn inderdaad kapers op de kust die slechte bedoeling hebben maar het biedt ook tal van voordelen. Wij zetten ze eens op een rij.
– U behoudt de controle over uw eigen gegevens (you’re in charge want op eender welk moment kunt u uw gegevens opvragen, aanpassen en/of laten verwijderen).
– U staat even stil bij welke gegevens u allemaal online verstrekt en aan wie.
– U wordt niet meer overspoeld door zaken die u niet kunnen bekoren door de juiste voorkeuren en interesses aan te duiden en correcte gegevens te bezorgen. Dankzij de verkregen gegevens en voorkeuren kunnen bedrijven de boodschap veel beter op uw behoeften afstemmen. (no more spam in the future)
– Dat bespaart u tevens tijd en geld.
– En bovenal het verzekert u eigen veiligheid.
Het online gegeven is niet meer weg te denken in de hedendaagse maatschappij. En deze laatste staat nog voor een hele uitdaging om 100% veiligheid te garanderen. Wil je 100% privacy dan adviseren we u om alle online accounts te verwijderen en nooit meer deel te nemen aan de online conversaties of online aankopen uit te voeren.
De bewustmaking rond de kansen en bedreigingen voor consumenten en ondernemingen was toch één van de doelen van de GDRP én dat voor onze eigen veiligheid. En ja alles heeft zijn voor – en nadelen maar dé hamvraag is: wat doe jij ermee! Ga je er positief of negatief mee om?