Volg ons

Giveaways... de verboden vrucht van sociale media?

Giveaways… de verboden vrucht van sociale media?

Giveaways zijn vaak loterijen; gebruik schiftingsvragen om wettelijke regels te volgen en betwistingen te vermijden.

“Like & share en maak kans op…” de kans is heel groot dat je dit herkent. Het is een giveaway, we zien ze altijd en overal op sociale media. Maar wat zijn ze nu; een wedstrijd, een kansspel of een loterij en wat is het verschil? Dat zijn belangrijke vragen die je als retailer moet stellen als je zelf een giveaway wilt organiseren.

Giveaways…een double-edged sword?

Giveaways zijn laagdrempelig, iedereen kan ze organiseren, maar niet iedereen kan ze goed organiseren! (Wij wel 😉 )

Er zijn heel veel wettelijke verplichtingen en voorwaarden waaraan je je moet houden. Giveaways zijn ook niet altijd de beste manier om je sociale media kanalen te laten groeien. Je krijgt meer volgers en interactie maar deze nieuwe volgers denken enkel aan je giveaway, het zijn “ghost followers”. Ze leveren geen meerwaarde aan je sociale media. Het is niet zo dat er geen loyale volgers tussen zitten, daarom zijn giveaways een tweesnijdend zwaard en daarom is het belangrijk om te weten hoe je deze organiseert.

Wedstrijd, kansspel of loterij

Er zijn belangrijke verschillen tussen een wedstrijd, kansspel en loterij. Om het verschil duidelijk te maken moeten we ons juridisch verdiepen in de definities en de voorwaarden van deze spellen.

Een wedstrijd is een spel waarbij de fysieke of intellectuele vaardigheid van de spelers getest worden, om zo een winnaar te bepalen. Hierbij speelt het lot geen enkele rol. Deze soort spellen zijn bijna altijd toegelaten en mag je organiseren zolang het lot geen rol speelt in de beslissing van de winnaar.

Vervolgens, een loterij is een spel waarbij de deelnemers iets kunnen winnen enkel en alleen maar door toeval. De deelnemers kunnen niets doen om hun winkans te verhogen. Deze spellen zijn verboden als ze bestemd zijn om winst te realiseren. Denk aan de tombola van je lokale scouts of Chiro, wettelijk gezien zijn deze verboden. Er zijn maar twee vormen van loterijen die in België wettelijk zijn toegestaan: loterijen georganiseerd door de Nationale Loterij of door erkende liefdadigheidsinstellingen.

Ten slotte, een kansspel is een spel waarbij de spelers kunnen winnen door een combinatie van het lot en hun intellectuele of fysieke inspanning. De wet verbiedt ook alle kansspelen waarvoor een inzet is vereist, tenzij je over een vergunning bezit zoals een casino.

Wat is een giveaway?

Afhankelijk van hoe je een giveaway opstelt, kan het een wedstrijd, kansspel of loterij zijn.

Het eerste dat je ook moet weten is dat “Like & share & win” giveaways op Facebook NIET zijn toegestaan. Volgens de algemene voorwaarden van Facebook is het niet toegestaan om promotie te maken via de persoonlijke profielen van je volgers. Dus je mag NIET vragen om te delen. Wat mag dan wel? Vragen of ze:

  • Je pagina liken
  • Reageren op je posts
  • Iets posten op je pagina

 

Dit maakt van je giveaway een loterij, wat dus niet toegestaan is. Het lot bepaalt volledig zelf de winnaar in dit geval. Daarom heb je een schiftingsvraag nodig. Bijvoorbeeld: een wiskundige vraag zoals hoeveel deelnemers zullen voor een bepaalde datum en tijdstip deelnemen of vraag de deelnemers om een slogan te bedenken. Er moet een intellectuele of fysieke inspanning zijn van de deelnemers. Zo is de vraag “Wat is 1+1?” niet toegelaten, dit is te gemakkelijk en vraagt geen intellectuele inspanning. Ten slotte moet je ook vermelden dat Facebook niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kan worden voor de wedstrijd.

Een belangrijke bijkomende tip: stel een wedstrijdreglement op om betwistingen te voorkomen! Deel deze op je website en integreer de link van het wedstrijdreglement in je post.

Andere tips & tricks

Bescherm je kinderen op Instagram met onze tips
6 tips om je organische content op LinkedIn beter te laten scoren
Optimaliseer sociale media: gebruik zoekwoorden, hashtags, en locatie-tags. Maak how-to-video's voor betere zichtbaarheid.
Deel afwisselende content, gebruik beelden en tags, post tijdens kantooruren, en wees consistent op LinkedIn.
Sociale media tips van Ellen Dupont: Wees consistent, authentiek en divers om een betrokken online community te bouwen.
ChatGPT: Snel en veelzijdig, maar beperkt in creativiteit en fouten. Menselijke input blijft nodig.
Contenttips: Gebruik diverse content, haak in op themadagen, verspreid op kanalen, blijf authentiek, betrek je publiek.
Duplicate content schaadt SEO. Gebruik unieke content, titels, en URL's voor betere vindbaarheid.
Deel authentieke content voor meer vertrouwen en betrokkenheid. Focus op persoonlijke en eerlijke posts voor klantloyaliteit.
Live shopping groeit: verkoop via TikTok en Instagram voor meer vertrouwen en klantinteractie.

Voorstel op maat

Vul onderstaand formulier in om een voorstel op maat aan te vragen. Selecteer de diensten die je denkt nodig te hebben en wij zorgen ervoor dat je binnen 48 uur een gedetailleerd voorstel ontvangt. Wens je meer te weten over onze aanpak? Lees meer over ons.

Ik heb interesse in de volgende diensten:*