Canva ken je wellicht. Het is een gebruiksvriendelijke onlinetool waarmee je zonder technische skills aantrekkelijke ontwerpen maakt. Wat allemaal? Bijna alles! Van socialmediaposts over presentaties tot flyers en brochures.
Je hebt een gratis versie met behoorlijk wat mogelijkheden en een betalend abo met nog veel meer functies.
Gebruik je Canva al? Je bent niet alleen: de tool telt wereldwijd meer dan 110 miljoen gebruikers.En Canva staat niet stil. Ze komen alweer met een pak nieuwe functies, de meeste daarvan gebaseerd op artificiële intelligentie (AI).
1. Magic Write: Canva’s antwoord op ChatGPT
Tenzij je de laatste maanden onder een rots hebt geleefd (en dan nog), hoorde je al van ChatGPT. De AI-tool die antwoordt op al je vragen, op basis van miljarden teksten op het internet. Gezien de enorme populariteit van de chatbot werkt intussen zowat elke softwarebouwer aan z’n eigen versie.
Ook Canva heeft nu een AI-tool gelanceerd: Magic Write. Magic Write maakt teksten voor je socialmediaposts, campagnes en productbeschrijvingen. Of wat je ook wil. De tool zit in Canva Document (Docs in de Engelse versie) en is, zoals we van Canva gewend zijn, bijzonder gebruiksvriendelijk.
In een oogwenk krijg je een draft, die je dan uiteraard nog zelf gaat finetunen volgens je wensen. Net als bij ChatGPT hangt de kwaliteit van het resultaat sterk af van je input. Hoe beter je omschrijft wat je nodig hebt, hoe beter Magic Write kan toveren.
Heb je een gratis Canva-account? Dan kun je Magic Write 25 keer uitproberen. Wie een betalend abo heeft (zoals Canva Pro of Canva for Teams) mag elke maand tot 250 keer de teksttovenaar inschakelen.
2. Tekenen: jij schetst, Canva doet de rest
Met Canva Tekenen (Draw) hou je zelf de pen in handen. Liever een markeerstift of highlighter? Geen probleem, in elk kleur en elke dikte die je maar wil.
Je start een ontwerp from scratch, maakt een mindmap, of werkt met meerdere mensen aan een tekening.
Een leuke functie is ‘shape assist’. Als je een basisvorm tekent – een vierkant, een hartje … – en je je pen even vasthoudt, maakt Canva daar automatisch een ‘gelikte’ versie van.
Binnenkort kun je je eigen schetsen zo in een handomdraai pimpen met de miljoenen visuals uit de Canva-library. Veelbelovend!
3. Gum: borstel erover
Nog meer tovenarij: de magische gum. Alleen beschikbaar voor betalende gebruikers, trouwens. Maar erg leuk en handig. Je vindt ’m bij ‘Effecten’ en dan ‘Gum’.
Met de gum borstel je over een stuk van je afbeelding, en de gum haalt dat deel automatisch weg. Het resultaat is geen storend wit vlak: Canva doet de bewerking zo onopvallend mogelijk, door de achtergrond door te trekken. Zeker nog niet altijd perfect, maar wel het proberen waard.
Met de functie Magic Edit kun je dan weer een geselecteerd deel van je foto vervangen door iets nieuws. Wat in de plaats komt, dat laat je door AI maken op basis van je opdracht.
4. Animatie maken: breng je element tot leven
Elk onderdeel van je ontwerp – tekst, afbeelding, symbool, tekening … – kun je nu zelf makkelijk animeren. Als in: bewegen volgens een route die jij bepaalt. Klik daarvoor het element aan, klik op ‘Animeren’ en op ‘Een animatie maken’.
Door het element over je ontwerp te slepen, leg je de animatie vast. Daarna kun je nog de snelheid en bewegingsstijl (origineel, glad of constant) aanpassen.
5. Brand Hub: de nieuwe thuis van je merk
Nog nieuw, enkel voor betalende Canva-gebruikers: Brand Hub. Centraliseer je merk en huisstijl (logo, lettertypes, pictogrammen, visuals en huisstijlrichtlijnen) op één plek, beschikbaar voor elk teamlid. Je kunt er ook sjablonen instellen.
Wanneer je teamleden met je merkelementen aan de slag gaan, zien ze tegelijk instructies over hoe die te gebruiken. Zo wordt je huisstijl steeds op een correcte en consequente manier toegepast, en hoeven je teamleden niet meer te gaan zoeken in een huisstijlhandboek van 20 pagina’s.
Pdf’s, powerpoints, Word- of Google-docs: je importeert het allemaal makkelijk en zet het om naar Canva-templates. Nieuw logo of lettertype? In een paar tellen pas je al je templates automatisch aan. Met Brand Control (Beheer Huisstijl) beperk je je team tot alleen de kleuren en lettertypes van je merk. En een ontwerp kun je aan jou of iemand anders ter goedkeuring laten voorleggen, voor het kan worden gepubliceerd.
Zo, dat zijn de nieuwste functies die van Canva een nog handiger tool maken voor wie snel en zonder designkennis wil ontwerpen. Magisch! Waar wacht je nog op?