Het was een leerrijk jaar, boordevol inspiratie. Elke maand stelden we een content inspiratiekalender op, met 10 contenttips die van jouw socialmediaposts een succes maken.
Om je te inspireren verzamelen we hier al onze tips uit het voorbije jaar. Online opvallen is niet evident, want iedereen wil het. Met deze contenttips steek jij erbovenuit!
Onze 38 ijzersterke contenttips
1. Benut de verschillende contenttypes om het voor iedereen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De één houdt van video, een ander leest liever een blogpost.
2. Maak slim gebruik van inhaakmomenten. Bijvoorbeeld themadagen waar je op inspringt. En er zijn heel wat van die themadagen in 2023.
3. Spreid je kansen en ga voor optimale zichtbaarheid door je te profileren op verschillende kanalen. Dat kost wat tijd, maar als je het goed doet, levert het zeker op!
4. Jij bent onmisbaar in jouw marketing. Blijf authentiek. Je volgers waarderen het als je jezelf blijft.
5. Schrijf je posts zoals je praat. Natuurlijk en authentiek. Ban alle formele schrijftaal.
6. Zorg dat je je doelgroep goed aanspreekt. ‘Je’ of ‘u’? Een wereld van verschil. Wees hierin consequent, wissel dus niet steeds af.
7. Betrek je publiek: laat je volgers ideeën geven en vraag hun mening.
8. Laat je klanten meedenken over nieuwe producten, verbeteringen, favorieten en zelfs de header van je socialmediapagina.
9. Een verzorgd, professioneel socialmediaprofiel is een must. Optimaliseer je accounts of laat ons dat doen.
10. Deel klantreviews om te laten zien dat je goed werk levert. Die ‘social proof’ werkt uitstekend om nieuwe klanten binnen te halen.
11. Maak gebruik van user generated content. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van jouw merk.
12. Denk goed na over wat je waar post. Luchtige berichten zijn ideaal voor Facebook en Instagram, professionele content hoort thuis op LinkedIn.
13. Met een livestream shopping event creëer je een interactieve winkelbeleving. Dé plaats waar je (potentiële) klanten direct vragen kunnen stellen over je product.
14. Wees consistent in je communicatie op social media. Laat minstens 1 keer per week van je horen.
15. Post zoveel mogelijk berichten met een persoonlijke insteek. Authentieke content is belangrijker dan ooit voor het opbouwen en behouden van je community.
16. Maak van je socialmediakanalen directe verkoopkanalen voor je producten of diensten.
17. Houd één stijl aan die je doortrekt in je socialmediakanalen en die duidelijk aantoont waarvoor je staat. Ontwerp templates die je kan hergebruiken zodat je posts herkenbaar zijn.
18. Gebruik een afbeelding of foto van een hand in je posts. Als een hand jouw product vastheeft, boost dat je verkoop.
19. Video’s zijn ideaal om een product of service te tonen. Zo laat je zien hoe het werkt en – nog belangrijker – wat de voordelen ervan zijn voor je klant.
20. Bouw een band op met je volgers, zodat ze je blijven volgen. Net als in het echte leven is het ook op de socials belangrijk om duurzame relaties op te bouwen met je klanten.
21. Zorg voor een constante stroom van nieuwe informatie en posts op alle kanalen die je inzet.
22. Zoek actief contact met mensen en pagina’s. Like en deel posts die je leuk vindt en die ook interessant kunnen zijn voor je volgers.
23. Wanneer je nieuwe functies gebruikt, zoals Facebook Live of Story Widgets (een poll, aftelklok of quiz), beloont het platform je door je content aan meer mensen te tonen.
24. Copy-pasten heeft geen zin. Post en denk anders dan je concullega’s, maak je post menselijk en daarmee uniek.
25. Plan je content tijdig in. Dat inplannen vergt eerst wat tijd, maar dat haal je er later dubbel en dik uit.
26. Exclusiviteit of schaarste is een ontzettend krachtige marketingtechniek. Plaats maar eens een aftelklok bij je aanbod. Schaarste wakkert fear of missing out (FOMO) aan.
27. Als je iets doet, doe het dan goed. Wekelijks een bericht posten? Hou het vol!
28. Content met emotie wordt meer besproken en gedeeld. Zorg dat je volgers iets vóélen en niet de schouders ophalen.
29. Om te blijven hangen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Om te blijven hangen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger.
30. Consumenten kopen liever bij mensen dan bij machines. Maak op je social media duidelijk dat ze met personen van vlees en bloed te maken hebben. Stel jezelf en je team voor.
31. Less is more. Blijf in advertenties bij voorkeur onder de 280 tekens, hashtags niet meegerekend.
32. Schrijf je socialmediaposts met het doel om klanten langer bij jou te houden. Je bouwt een klantenrelatie op door ze vragen te stellen en op hun antwoorden in te spelen.
33. De eerste zin van je post of blog is cruciaal. In één oogopslag besluit je lezer of hij verder leest. Gebruik powerwoorden in de eerste zin. Die trekken de aandacht waardoor je lezer blijft hangen en nieuwsgierig wordt.
34. Laat regelmatig van je horen en laat blijken dat je geïnteresseerd bent in de mening van je volgers.
35. Reageer op reacties op je posts. Ook op negatieve. Als je reageert op posts, doe je dat voor de persoon die reageerde én voor al de rest die de conversatie leest. Correct, empathisch reageren op een negatieve reactie kan op die manier zelfs positief uitdraaien voor je zaak.
36. Gebruik relevante hashtags zodat je mensen bereikt die tot je doelgroep horen.
37. Gebruik niet te veel hashtags, en enkel relevante. Anders kan het algoritme je post als irrelevant bestempelen.
38. Veiligheid op social media is essentieel. Controleer altijd de bron van een link voor je erop klikt. Zo blijf je hackers een stap voor.
Zo, dat waren ze, onze 38 tips waarmee jíj het verschil maakt op social media. Weet je niet meteen waar beginnen om ze toe te passen? We zijn er voor je!