Ga je vanavond uit eten maar je twijfelt nog in welk restaurant je wilt reserveren? Grote kans bestaat dat je Google of sociale media kanalen zal raadplegen en je je laat beïnvloeden door de beoordelingen en/of reviews.
Maar waarom?
Onderzoek wijst uit dat het vertrouwen in een review groter is dan het vertrouwen in een advertentie. Als retailer is het dus belangrijk hierin een proactieve houding aan te nemen en je klanten tot je fans te maken.
De grootste voordelen van reviews op een rij:
- online reputatie verbeteren,
- gratis klantfeedback verzamelen,
- optimalisatie van je SEO, traffic en sales op je website,
- rechtstreeks contact met je klanten,
- je bedrijf op een klantgerichte manier verbeteren,
- user-generated content voor marketingdoeleinden.
Maar hoe verzamel je nu met succes een review?
1. Plaats een link op je website
Voorzie een link op je website naar je reviews zodat klanten, leveranciers… na een klik op de link onmiddellijk een review kunnen schrijven.
2. Voeg een link toe aan je nieuwsbrief
Integreer onderaan je e-mail een link naar de pagina’s waar je klanten een review kunnen nalaten zoals:
- Facebookpagina,
- Google My Business,
- Trustpilot,
- Klantenvertellen.be,
- Kiyoh,
- …
3. Ontwerp een pancarte met QR code
Maak je eigen QR code(s) hier aan met de link naar de pagina(‘s) waar je klanten een review kunnen schrijven. Ontwerp via Canva.com een mooie pancarte die je nadien kan afdrukken en op je toonbank kan plaatsen. Je klanten kunnen deze QR code na hun aankoop scannen en een mooie review achterlaten.
4. Voeg een briefkaart toe aan je pakketjes
Heb je een webshop en/of lever je pakketjes aan huis? Dan kan je een aantrekkelijk briefkaartje toevoegen aan je pakket waarbij je je klanten uitnodigt om een review over je product en service te schrijven.
En vergeet niet: laat zien dat je om je reviews geeft. Bouw een vertrouwensrelatie met je klanten op door te reageren op al je reviews, zowel positief als negatief.
Ontvang je een negatieve review? Weet dat je met oplossingen deze kritische klant kan terugwinnen. Hoe?
- benader het probleem zen-minded,
- begrijp de situatie,
- bied real-time, actionable oplossingen aan
- en bedank hun voor de feedback.