Volg ons

Reviews verzamelen: hoe pak je dit aan?

Reviews verzamelen: hoe pak je dit aan?

Verbeter reputatie en SEO met reviews. Gebruik links, QR-codes en reageer op alle feedback.

Ga je vanavond uit eten maar je twijfelt nog in welk restaurant je wilt reserveren? Grote kans bestaat dat je Google of sociale media kanalen zal raadplegen en je je laat beïnvloeden door de beoordelingen en/of reviews.

Maar waarom?

Onderzoek wijst uit dat het vertrouwen in een review groter is dan het vertrouwen in een advertentie. Als retailer is het dus belangrijk hierin een proactieve houding aan te nemen en je klanten tot je fans te maken.

De grootste voordelen van reviews op een rij:

  • online reputatie verbeteren,
  • gratis klantfeedback verzamelen,
  • optimalisatie van je SEO, traffic en sales op je website,
  • rechtstreeks contact met je klanten,
  • je bedrijf op een klantgerichte manier verbeteren,
  • user-generated content voor marketingdoeleinden.

Maar hoe verzamel je nu met succes een review?

1. Plaats een link op je website

Voorzie een link op je website naar je reviews zodat klanten, leveranciers… na een klik op de link onmiddellijk een review kunnen schrijven.

 

Reviews%20 %20link%20op%20website

2. Voeg een link toe aan je nieuwsbrief

Integreer onderaan je e-mail een link naar de pagina’s waar je klanten een review kunnen nalaten zoals:

  • Facebookpagina,
  • Google My Business,
  • Trustpilot,
  • Klantenvertellen.be,
  • Kiyoh,

Reviews%20 %20link%20in%20email%202

3. Ontwerp een pancarte met QR code

Maak je eigen QR code(s) hier aan met de link naar de pagina(‘s) waar je klanten een review kunnen schrijven. Ontwerp via Canva.com een mooie pancarte die je nadien kan afdrukken en op je toonbank kan plaatsen. Je klanten kunnen deze QR code na hun aankoop scannen en een mooie review achterlaten.

 

Reviews%20 %20Pancarte

 

4. Voeg een briefkaart toe aan je pakketjes

Heb je een webshop en/of lever je pakketjes aan huis? Dan kan je een aantrekkelijk briefkaartje toevoegen aan je pakket waarbij je je klanten uitnodigt om een review over je product en service te schrijven.

En vergeet niet: laat zien dat je om je reviews geeft. Bouw een vertrouwensrelatie met je klanten op door te reageren op al je reviews, zowel positief als negatief.

Ontvang je een negatieve review? Weet dat je met oplossingen deze kritische klant kan terugwinnen. Hoe?

  • benader het probleem zen-minded,
  • begrijp de situatie,
  • bied real-time, actionable oplossingen aan
  • en bedank hun voor de feedback.

Andere tips & tricks

Ontdek de social media trends van 2025 en hoe je deze slim inzet voor meer bereik, engagement en conversie! Lees onze blog.
Smart en safe sociale media: beveilig je accounts, breng structuur aan en behaal maximale resultaten.
Social media is een essentieel onderdeel van communicatie en marketing bij bedrijven, maar denk jij ook na over de safety?
Optimaliseer sociale media: gebruik zoekwoorden, hashtags, en locatie-tags. Maak how-to-video's voor betere zichtbaarheid.
Sociale media tips van Ellen Dupont: Wees consistent, authentiek en divers om een betrokken online community te bouwen.
ChatGPT: Snel en veelzijdig, maar beperkt in creativiteit en fouten. Menselijke input blijft nodig.

Voorstel op maat

Vul onderstaand formulier in om een voorstel op maat aan te vragen. Selecteer de diensten die je denkt nodig te hebben en wij zorgen ervoor dat je binnen 48 uur een gedetailleerd voorstel ontvangt!

Ik heb interesse in de volgende diensten:*