Je publiek leest niet, maar scant. Jij doet het ongetwijfeld ook: van de titel naar de kernwoorden. Om in een oogwenk te beslissen: die content is iets voor mij. Of niet.
En dus moet jij, als contentmaker, scanbaar schrijven.
Hoe? Zo!
1. Gebruik opvallende koppen
De kop, de titel, het haakje of de hook in het Engels: hoe je het ook noemt, het is het allerbelangrijkste stukje copy van je bericht.
Je kop bepaalt of je lezer doorscrolt of niet. De rest mag wereldklasse zijn, een slechte titel en niemand zal het lezen.
2. Zet je boodschap in je eerste zin
Laat je lezer niet wachten, want dan haakt-ie af. What’s in it for him/her: dat moet meteen duidelijk zijn.
3. Speel in op het gevoel
Benoem de pijnpunten die je lezer ervaart. Zo trek je z’n aandacht. En leg uit hoe jouw product of dienst die pijnpunten wegneemt.
4. Lijstjes, lijstjes, lijstjes
Iedereen houdt ervan. Een opsomming geeft structuur aan je bericht. Je lezer weet: ik krijg exact 8 tips, en that’s it.
5. Witruimte is geen verloren ruimte
Integendeel! Laat je tekst ademen. Dat leest veel rustiger.
6. Schrijf actief
Waarmee we niet bedoelen: op een loopband. Actief schrijven is actieve werkwoorden gebruiken. Ban het passieve ‘worden’.
Vergelijk: M’n tekst wordt door mij passief geschreven. Met: Ik schrijf m’n tekst actief.
Korter en vlotter, en less is more!
7. Zet cijfers in
Concrete cijfers. 187 klanten geven ons gemiddeld 9,7 op 10.
Cijfers zijn betrouwbaar en exact.
8. Sluit af met een power-CTA
Je wil dat je lezer iets doet. Wat? Vertel ‘m dat! Vergeet dus je krachtige Call To Action niet.
Volg deze tips en jouw scannend publiek krijgt wat het wil.